Overzicht projecten

In 2003 werd gestart met de bouw van een hal op ons terrein. In een deel van de hal worden uiteenlopende glasproducten verder behandeld en handmatig van een decoratie voorzien. Aansluitend is in een ander deel van de hal een glasfabriek ingericht. De productie van glas ( fabriek ) hebben we helaas ( begin 2006 ) moeten stopzetten vanwege o.a. exploitatietekorten. In 2004 heeft een diaconale werkgroep ( kerken Den Ham ) twee foliekassen gebouwd bedoeld voor groente- en bloementeelt. De afbouw is gerealiseerd door medewerkers uit Zeeuws- Vlaanderen. Tevens is het terrein grotendeels bestraat met stenen die men zelf heeft gemaakt (zie foto). Na enige aanloopperikelen en omzettingen worden de kassen nu in hoofdzaak gebruikt voor bloementeelt.. Op dit moment komt er lijn in en begint het redelijk te lopen. Voor meer foto’s zie deze link. Vanwege alle activiteit waren we al geruime tijd op zoek naar ( tijdelijke ) kantoorruimte. Eind 2005 kwamen via een aannemersoverleg bij HACO Bouwopleiding. ( Hardenberg ) Samen met Bouwbedrijf Maneschijn – Vroomshoop en Henk Bakker ( Directeur HACO ) werd een schetsontwerp gemaakt voor een kantoorunit. Vervolgens is de unit als leerlingbouwplaats-project door de leerlingen van HACO en het ROC Drenthe College geheel ontworpen. De unit ( houtskelet ) werd gebouwd in de werkplaats van HACO. Voor meer foto’s zie deze link. In 2008 is er een nieuwe hal neergezet ter uitbreiding van onze activiteiten. Verschillende groepen mensen hebben elkaar afgelost lossen om de hal nog voor de winter klaar te krijgen. Voor meer foto’s zie deze link. Sinds het voorjaar van 2014 is deze ruimte in gebruik als winkel en onderdeel van de leer-werkplaats Voor meer foto’s zie link. In 2010 hebben we een kapschuur aan de oude glashal geplaatst. De bedoeling is dat hier een klinkermachine in komt te staan waarmee we zelf klinkers kunnen maken en weer verkopen. Op deze manier kunnen wij nog meer jongeren helpen aan een "baan" bij onze stichting. Voor meer foto’s zie link. In 2012 zijn er achter de bestaande kassen nog 2 kassen bijgebouwd. Dit in samenwerking met een diaconale werkgroep uit Den Ham. Voor foto’s zie link.     In 2015 zijn de kleine tunnels vervangen door wandelkappen (kleine foliekas)     Hierdoor is de ruimte voor planten en ook stek aanzienlijk groter.     Voor meer info zie link.
In 2009 is het appartement van de stichting in Roemenië gerenoveerd Voor meer foto’s zie link ..