Algemeen nieuws

Hulpactie “Hans”: Impressie van onze 4 daagse reis naar Victoria. Begin maart waren wij met een aantal leden van ons bestuur in Victoria. De winter was zacht geweest, maar eind februari hadden zij ook barre kou en sneeuw, net als in Nederland. De laatste sneeuw was nog niet weg toen wij er waren en dat merkten we heel goed toen we met onze auto richting de cabana gingen. Dit huis staat hoog in de bergen en het laatste stuk moesten we de auto ouderwets drukken, de berg op. (de huurauto had wel winterbanden, maar geen sneeuwketting.) In de paar dagen, dat we er waren hebben we weer vele gesprekken gevoerd en gekeken hoe het gaat met de planten en de winkel. Het leek allemaal goed en ook het personeel was blij en tevreden. Nu even wat meer details over de winkel. De winkel wordt de laatste jaren regelmatig (3-4 keer per jaar) bevoorraad met spulletjes vanuit Den Ham en omstreken. (overgebleven kleding en spulletjes van de 2 kledingbeurzen, maar ook van particulieren, die het komen brengen of bellen naar Albert van de Vegt Tel. 0546 673 088 / 06-34620659 Huisraad, keukenapparatuur, speelgoed enz. enz.    Bijna alles is welkom.  En u mag het gratis brengen, maar de vrachtwagen loopt niet op water en ook de chauffeurs moeten betaald worden. En voor de stichting valt het niet altijd mee de financiën rond te krijgen. Daarom is dit jaar de opbrengst van de ontbijtaktie voor de winkel. Natuurlijk zijn kleine giften voor transport, als u spulletjes brengt, ook welkom! Ook zijn we bij Hans Barbulescu op bezoek geweest. Dat is wel 200 km. verderop. Hij was blij dat wij er waren, want zoveel afleiding en bezoek krijgt hij daar niet. Hij was deze dagen een beetje aan de verdrietige kant, maar de dropjes uit Holland en het fruit en andere lekkers fleurden hem wel een beetje op.                                                                                                                  Hij vertelde  dat hij zo af en toe een kaart uit Holland krijgt. Soms kent hij die mensen niet, maar dat geeft niet. Hij vind het fijn dat er aan hem gedacht wordt en wij moeten jullie allemaal bedanken voor jullie medeleven.                   (ps. Je kunt in het Nederlands wat schrijven, want dat kan Hans nog steeds lezen.) Wilt u misschien een kaartje sturen… kleine moeite, groot plezier.. Adres:Hans Barbulescu p/a Casa Maria Poienitei str. 2-8 San Petru (Jud. Brasov ) Roemenië Ook hebben we even bij Oana om de deur gekeken. Het gaat goed met haar en met de kleine Mattei.  Hij is inmiddels uitgegroeid tot een flink kereltje. En hij is nu 1jaar.  De kinderen mogen bij ons op hun eerste verjaardag lekker met taart kliederen (zelf doen). Maar……. In Roemenië wordt de eerste verjaardag veel serieuzer gevierd.       Er wordt een tafel klaargemaakt en daarop worden meerdere voorwerpen neergelegd. Zoals bv. Een schaar, een auto, een pop, iets elektrisch, een kam enz.  En dan is het heel veelzeggend waar de belangstelling van de jarige naar uit gaat. Want dat zegt vlgs. de ouders heel veel over de toekomst (en evt. beroep) van de kleine. Dus gesprekstof te over voor de aanwezige familieleden op zo’n verjaardagsfeest.  We hebben vergeten te vragen welk voorwerp Mattei uitgezocht heeft.